Heldere tomatensoep



Tomatensoep. De lievelingssoep bij ons! Tomatensoep is altijd lekker, of het nu zomer is, of winter. ´s Zomers, als de tomaten spotgoedkoop zijn, sla ik mijn slag. De tomaten gaan gewassen en in parten gesneden in de vriezer, in porties van 2 kilo.Precies genoeg voor een grote pan tomatensoep.

Ik geef hier het recept voor eenvoudige, heldere oma-tomatensoep. Wil je een meer gevulde soep, dan kun je er een tomaten-groentensoep van maken, door er op het laatst soepgroenten aan toe te voegen. In dat geval kun je trouwens de vermicelli uit het recept vervangen door pasta, zodat de soep meer een maaltijdsoep wordt.

Maar goed. Dat is vooruit lopen. Eerst mijn recept voor de basis-soep. Het leuke van dit recept is, dat het bijna helemaal bestaat uit tweetjes. Lees de ingrediëntenlijst maar. Grappig, hè?!

Ingrediënten:

2 flinke schenkels
2 liter water
2 el bouillonpoeder
2 blaadjes laurier
(indien voorradig: wat smakelijke soepgroenten, zoals: wortel, prei, bleekselderij, bloemkool etc.)
scheutje olijfolie
2 flinke uien
2 tenen knoflook
2 kilo tomaten
peper en zout (ik gebruik een eetlepel Grof Keltisch Zeezout)
2 handjes vermicelli
2 saucijzen
iets groens, bijvoorbeeld gehakte peterselie of wat gedroogd selderijblad oid

Werkwijze:

Zet het water met de bouillonpoeder, de schenkels, de laurierblaadjes en eventueel wat voorradige groenten (in grove stukken) op en breng het tot tegen de kook. Let op: bouillon moet TREKKEN! Koken is uit den boze (de bouillon wordt dan troebel). Zelf vind ik hiervoor m´n Slowcooker ideaal. Die zet ik op ´LOW´, en dan heb ik er geen omkijken meer naar.

Trek de schenkels net zolang tot ze gaar zijn.

Giet de bouillon door een zeef. Neem er de schenkels uit. Je kunt deze weggooien, maar ik pel de zachte stukjes vlees er altijd af. Die mogen terug in de bouillon. Wat er verder in de zeef achterblijft, gooi je weg.

Verwarm de olijfolie in een pan en fruit hierin de grof gesneden uien. Snipper de tenen knoflook en bak ze een minuut mee. Voeg de in stukken gesneden tomaten toe en breng alles aan de kook. Voeg naar smaak peper en zout toe. Kook de tomaten zacht. Zet een roerzeef op de pan met de bouillon en giet er het tomatenmengsel in. Draai het mengsel door de zeef.

Zet de soep weer op het vuur. Let op, ook nu mag de soep niet koken! Voeg de vermicelli toe. Knip de saucijsjes open en draai er soepballetjes van. Voeg ook de balletjes toe. Laat de vermicelli en de balletjes nog een kwartiertje garen. Maak de soep af met iets groens, zoals gehakte peterselie of een handje (gedroogde) bladselderij.